woensdag 2 april 2008

Rebeldia bij de wereldomroep


Rebeldia maakt film over Buchi Fil

Caribische redactie

25-03-2008

De drie filmmakers
Sharelly Emanuelson, German G
ruber en Sulin PassiaL

Foto: Fred Vloo

Drie Antilliaanse studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht willen een aantrekkelijke speelfilm maken over het slavernijverleden.
Ze vinden het vooral belangrijk de jeugd te bereiken met dit beladen onderwerp.

Regisseur Herman Gruber, uitvoerend producent Sulin Passial en perswoordvoerder Sharelly Emanuelson hebben zich verenigd in het team 'Rebeldía'. Ze zitten in het laatste jaar van hun opleiding audiovisuele media in Utrecht. De ongeveer 15 minuten durende film wordt in mei opgenomen op Curaçao.

Sulin Passial vertelt dat ze het filmproject zijn begonnen omdat er zo weinig bekend is over de slavernij op de Antillen: "En het is zo'n belangrijk punt in onze geschiedenis, zowel van de Nederlandse Antillen als van Nederland." Het wordt een terugblik op de slavernij, zegt Sharelly Emanuelson: "Het is gebaseerd op de poëzie van Pierre Lauffer over de slaaf Buchi Fil. Die hebben we uitgekozen om in een fictieve film visueel te laten herleven."

Voor Herman Gruber is het verhaal van Buchi Fil een symbool voor de strijd voor onafhankelijkheid. "Dat is een onafgemaakt verhaal, dat in die tijd begonnen is en nog steeds bezig is. Dat leeft gewoon, dat voel je." Het is de bedoeling om de acteurs en figuranten op Curaçao te vinden. Binnenkort gaan ze er heen om mensen te zoeken voor hun film, die als werktitel heeft De legende van Buchi Fil.

Papiaments
De film zal in het Papiaments worden opgenomen. Dat is voor de drie studenten een logische keuze: "Dat is van de eilanden, iets van ons. Dus waarom zouden we het in een andere taal doen als we een eigen taal hebben?" De film wordt ondertiteld in het Nederlands.

Het team Rebeldia is ambitieus met het project. Ze willen de film inzenden voor het Nederlands Filmfestival en andere festivals, ook internationaal. De studenten krijgen van hun opleiding niet genoeg geld. "De school heeft een beperkt budget en we zijn niet de enige groep die een project doen."

De keuze voor een fictief verhaal maakt het mogelijk een aantrekkelijke film te maken over zo'n zwaar onderwerp. Met een documentaire is dat volgens Herman veel moeilijker. De slavernij is een donker verleden waarover weinig visueel materiaal is vastgelegd. Een film maakt het gemakkelijker voor de jeugd om zich een beeld te vormen van dat verleden, vinden ze. Sulin: "De film is een verhaal op zich, waarmee je de nieuwe generatie kunt bereiken om te leren hoe het verleden was. Waar kom je vandaan?"

Geen opmerkingen: